Training mentale weerbaarheid

Al goede voornemens voor je golfspel?

Verbeter je handicap in 2018 door je mentale weerbaarheid te vergroten!

Golf, the mental game……

Als geen andere sport laat golf je de meest uiteenlopende emoties ervaren. Van pure extase tot wanhoop en woede. Laat de laatste twee niet de overhand krijgen! Golf is naast techniek vooral een mentale sport; een concentratiesport. Een sport waarbij gedachten de vrije hand kunnen krijgen omdat veel tijd wordt doorgebracht met lopen, wachten en zoeken. Daarnaast vergt het spel veel van het denkvermogen van de speler: strategie bepalen voor de ronde; nadenken over hoe de hole gespeeld moet worden, beslissingen nemen over slagen en de regels hanteren.

Naast zaken waar je wel degelijk invloed op kunt uitoefenen zijn er het weer, de conditie van de baan en medespelers. Je hebt er geen invloed op, maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

Hoe ga je in een goede ronde om met de spanning, als je op hole 15 komt? Hoe ga je om met een hole die je voortdurend slecht speelt, een ware “Angstgegner”? Kun je moeilijk  loskomen van slagen die je als negatief hebt beoordeeld? Hoe voelt het om de zo belangrijke approach naar de green te maken of de winnende putt in Matchplay?

Herken je deze situaties?

Kortom: kom je nog wel aan spelen toe? Zit de onbevangenheid, de beginnersgeest, die je ooit had, nog ergens in je? Zou toch mooi wanneer je een optimale concentratie hebt bij elke slag, en niet wordt afgeleid door negatieve gedachten die alleen maar  spanning opleveren. Kortom: met plezier spelen, 18 holes lang.

In de baan ben je op jezelf aangewezen, we hebben geen caddy om je gedachten te uiten; je strategie mee door te nemen en beslissingen te overleggen; je moet het ZELF doen!

Training

In mijn training leer je verschillende technieken om je prestatie gedurende 18 holes optimaal te houden, zodat je je kunt richten op dat wat belangrijk is: SPELEN!

De training bestaat uit drie avonden met elk een ander thema:

  1. Zelfspraak; je gedachten de baas.
    Leer de gestage stroom van gedachten en de interne dialoog in je hoofd te observeren en leer om te gaan met negatieve gedachten door middel van praktische oefeningen.
  2. Energie management/ Stress management.
    Stel bij jezelf je optimale niveau om te presteren vast. Wat te doen als het echt spannend wordt in een wedstrijd? Je leert technieken om de spanning de baas te blijven. Bij emotionele spanning is het belangrijk te bedenken dat niet zozeer de situatie maakt dat iemand gespannen is, maar de manier waarop de situatie wordt geïnterpreteerd. “Nothing is either good or bad, but thinking makes it so” (Hamlet Act 2, scene 2)
  3. Aandacht, concentratie en routines.
    Welke aandacht heb je nodig in golf? Hoe maak je hier gebruik van en vergroot je de concentratie door middel van routines. Je leert het opbojeen van een passende routine om tot een maximale concentratie te komen op het moment dat je de bal slaat. Waar moet een routine aan voldoen voor jou, en hoe ga je er een maken?

Voor wie is dit bestemd?

Voor de golfer die gemotiveerd is om aan mentale training, als onderdeel van golf, deel te nemen. Golf als sport ziet en de uitdaging aangaat om zich steeds verder te ontwikkelen.
Zichzelf herkent in bovenstaand verhaal; en daar een oplossing voor wil.
Gemotiveerd zijn om de verschillende opdrachten te maken en in de baan te trainen.
Ik gebruik technieken uit: sportpsychologie, tai-chi, yoga, mindfulness

Margriet Baarns
golf@margrietbaarns.nl
Tel: 06-53403379
www.margrietbaarns.nl

Als competitieteam de training volgen is mogelijk; neem dan contact met mij op.

 

Referenties:
– Dames team De Goyer ( 2016 en 2017)
– Dames team Edese GC (2017)